Best i test sykkelvogn 2020!

Vi har testet de fem mest solgte doble sykkelvognene og en nykommer og kåret best i test. Det er tett i teten men en sykkelvogn går av med seieren. 

Bildet er lånt av Thule.

Sykkelvogner er super populært, og noe flere og flere går til innkjøp av. Det er ikke så rart. En sykkelvogn er veldig praktisk når du skal sykle med små barn. Ikke bare sitter barna godt, du får også med deg alt du trenger. I tillegg er sykkelvognene du får kjøpt i dag så mye mer enn «bare» en sykkelvogn. De kan brukes som trillevogn for eksempel frem og tilbake til barnehagen ellers om joggevogn. I vognen får du plass til begge barna og hva er vel hyggeligere enn å sitte side-ved-side med storebror eller storesøster på vei til barnehagen eller på sykkeltur i skogen? Ved kjøp av ekstrautstyr kan mange også brukes som skipulk. Derfor kalles sykkelvognene i dag også for sportsvogn.

Det er god prisdifferanse på sykkelvognene i testen, men på generelt grunnlag så koster det å kjøpe sykkelvogner. Det er derfor fint å vite hva du bør se etter og ikke minst, å velge riktig på første forsøk. For å hjelpe deg på vei har vi testet fem doble sykkelvogner fra de mest solgte merkene i landet. Det har vært tett i teten og tre av sykkelvognene skiller seg definitivt ut. Disse tre er av høy kvalitet og vi kan trygt anbefale disse. Allikevel har vi kåret sykkelvognen som er aller best, hvorav pris og oppbevaring har vært avgjørende faktorer.

Hver sykkelvognen er testet i hverdagen over en periode på minimum uker, på sommer og høst. Det vil si at vognen er brukt både til og fra barnehagen, på tur til andedammen i helgene og som trillevogn uten sykkel. Så og si alle vognene i testen har ekstra joggeutstyr og skiutstyr. Men i testen har vi kun fokusert på hvordan vognene fungerer som sykkelvogn og gåvogn. Testen er utført med barn mellom 2 og 5 år.

Vi har testet sykkelvognene etter følgende kriterier:

  • Bruk i hverdagen:
    • Hvordan er det å sykle med vognen?
    • Hvordan er det å gå med den?
    • Sittekomfort for barna?
    • Plass til oppbevaring?
    • Fungerer vinduet/døren foran?
    • Justering av setene?
  • Brukstid (dvs. maks kg samt lengde på rygg)
  • Lett/ vanskelig å legge sammen
  • Lett/ vanskelig å skifte bruksområde fra sykling til gåing
  • Vekt og størrelse
  • Flere bruksområder som ekstra hjul ved trilling, jogging eller pulk
  • Tilhørende ekstrautstyr som regntrekk, solbeskyttelse og refleks
  • Pris

For hver sykkelvogn har vi trukket frem noen pluss og noen minus. Disse plussene og minusene har vært avgjørende for poengsummen sykkelvognene har fått. De samme minusene kan gjelde for flere vogner. Vi anbefaler derfor at du leser hele testen og ikke bare konklusjonen, plusser og minus. Og ikke minst at du tenker over hva som er viktigst for deg i hverdagen med tanke på bruk og kvaliteter med de ulike vognene.

Safety first

Vi har ikke testet sikkerheten og stabiliteten på vognene, våre kommentarer og opplevelser er fra et forbrukerperspektiv.

Det er viktig at du tar en sjekk av sykkelen din før du begynner å sykle med sykkelvogn. Sykkelen må være i god stand. Sykkelvognen får en betydelig vekt med to barn og du bør derfor blant annet stressteste bremsene. Det har vært stygge ulykker i nabolandene våre der bremsene på syklene- spesielt på billige el-sykler, ikke har holdt.

Vil du lese hva andre foreldre synes om alternativene på markedet, så finner du anmeldelser av sykkelvogner HER.

Thule Chariot Cross 2 – TESTVINNER 2019 og 2020!

Konklusjon

Thule Chariot Cross 2 er en høykvalitetsvogn som scorer høyt på alle testkriteriene. En sykkelvogn du garantert blir fornøyd med. Karakter 9 av 10.

  • Ekstra pluss vi vil trekke frem: Lav vekt, høy kvalitet og god å bruke på alle punkter
  • De største minusene: Høy veiledende pris, litt lite oppbevaring og blir fort skitten i bunn
  • Pris: 7 449 – 9 999,-

Førsteinntrykk og montering

Thule Chariot Cross 2 ser flott ut og oppleves som en vogn med høy kvalitet. Vognen er veldig enkel å montere uten behov for verken skruer eller verktøy. Sykkelvognen har bra med refleks.

Hvordan er den å sykle med?

Sykkelarmen som brukes for å feste vognen til sykkelen er lett å ta av og på. Det går stort sett på null komma niks. Det er en liten bolt med en strikk som kan skape noe problemer når du er kald på hendene, men det går stort sett greit. Og bolt er jo noe alle sykkelvogner har så det må vi bare leve med. Det er lett å justere dempingen på hver side avhengig av tyngden på lasten og barna og vognen er stødig og stabil å sykle med.

Gåhjulene har sin egen plass slik at de alltid er med når du sykler. Ja til og med joggehjulet har sin egen plass om du kjøper med det og vil ha det med til en hver tid. Det er også fint med muligheten for å bruke sykkelarmen på både høyre og venstre side av sykkelen slik at man slipper å dulte borti sykkelarmen med bena når man går med sykkelen.

Hvordan er den å trille?

Det er enkelt å ta av slepearmen og sette på gåhjulene for å bytte fra sykkelvogn til gåvogn. Sykkelarmen har sin egen plass på vognen så den slipper å ligge løst å slenge. Vognen har to svingbare hjul foran når den brukes som gåvogn. Gåhåntaket bak er veldig enkelt å justere så du får riktig høyde og bremsen er enkel og fungerer godt.

Komfort for barna

Det er god plass til to barn selv om den, for høyeste tester på litt over 110 cm, oppleves som noe lavere enn Hamax sin sykkelvogn. Sykkelvognen har ikke noen form for beskyttelse for sko og skitt i bunnen. Kun stoff som gjør at den fort blir skitten. Hele vognen kan høytrykk-spyles ,så den blir ren igjen, men det  oppleves like vel som litt upraktisk. Vognen har godt utsyn foran og på siden av vognen og selene er lette å justere og å åpne og lukke. Det er ingen solskjerming i sidevinduene, men det har ikke vært et problem. Vognen har fin størrelse på innerlommen til barna. Setene er gode å sitte i og kan enkelt justeres til hvilestilling hver for seg. Hjulene er brede og gode for alt fra landevei til mer bumpete vei. Sykkelvognens netting har glidelåsen på hver side foran og feste nederst som lett kan åpnes og lukkes med en hånd.

Plass til ting

Vognen har ok med lagring bak, vi skulle gjerne hatt mer. Du får plass til en liten barnehagesekk, en pakke bleier og litt annet, men handleposene fra butikken må du begrense til et par stykker. Du kan  kjøpe til ekstra lagring som festes på toppen av vognen. Det er et pluss at man kan klappe sammen lagringen så den blir flat om man skal jogge med vognen. Så slipper man å sparke borti. Vognen har også nettinglagring bak ryggen til barna- på den siden du står når du går med vognen. Perfekt for oppbevaring av en ekstra drikkeflaske, våtservietter eller steiner som blir funnet på veien som skal med hjem.

Tilbehør

Solksjerming og regntrekk følger med som løse deler. Dette er uproblematisk så lenge du husker å alltid ha det med- for været blir jo ikke alltid som tenkt. Fordelen med solskjermingen som er løs er at den enkelt kan justeres fra høyt opp til lavt avhengig av hva man trenger. Regntrekket er også utrolig tett og bra når man først lærer seg hvordan det festes. Det er ingen regnbeskyttelse over oppbevaringen, men stoffet er såpass vannavstøtende at alt har holdt seg tørt.

Transport og oppbevaring

Sykkelvognen er veldig enkel å legge sammen og ettersom den er mye lettere i antall kg enn for eksempel Hamax sykkelvognen så er den også mye enklere å håndtere når den skal løftes inn i bil eller bod.

Spesifikasjoner

  • Vekt på sykkelvogn: 14,5 kg
  • Størrelse: Ikke oppgitt fra leverandør
  • Bredde med hjul: 78,5 cm
  • Størrelse sammenlagt: 85,5 x 76 x 37,5 cm
  • Skulderbredde: 54 cm
  • Sittehøyde: 68 cm
  • Maksvekt: Barn: 22 kg. Last totalt: 45 kg.
  • Makshøyde barn: 111 cm
  • Ekstrautstyr for utvidet bruk: babysete, babystøtte for barn 6-18 måneder, skisett, joggesett og ekstra oppbevaring

Burley D’lite X

Konklusjon

Burley d’lite X er av høy kvalitet og har mange lure løsninger, i tillegg til å være den letteste sykkelvognen i testen. Dette er  absolutt en sykkelvogn å vurdere for deg som ønsker så lav vekt som mulig, en sykkelvogn med smarte løsninger og av høy kvalitet. Karakter 8 av 10.

  • Ekstra pluss vi vil trekke frem: Veldig god å både sykle med og trille, barna liker å sitte i den, lav vekt (laveste i testen), bra med oppbevaringsplass, enkelt og raskt å bytte fra sykling til gåvogn.
  • De største minusene: Høy pris, dårlig bruksanvisning, midtdeler i oppbevaringen bak og noe knotete funksjonalitet på frontpartiet samt sol/ regnbeskytter.
  • Veiledende pris: 9 999,-

Førsteinntrykk og montering

Sykkelvognen fra Burley fremstår som solid og av høy kvalitet. Den ser rett og sett kul ut. Sykkelvognen har bra med refleks, både på sidene, foran og bak. Det er gull når man skal ut med barna på mørke høstdager.

Vognen er ikke akkurat lett å sette sammen, ei heller er bruksanvisningen noe å skryte av. Testfamilie nummer en fester derav sykkelarmen feil.

Hvordan er den å sykle med?

Det er enkelt å feste sykkelarmen til sykkelen; det tar i underkant av ett minutt. Den festes i hullet på venstre side før den låses med låsemekanismen. Sykkelen må stå oppreist når man fester den til sykkelen, så dette er litt klønete om du ikke har sykkelstøtte, men det går og det gjelder forsåvidt alle sykkelvognene i testen. En av de største fordelene med Burley D’lite X er vekten. Den veier kun 13,3 kg. Noe som gjør det betraktelig enklere å sykle med den. To barn og vekten av en vogn blir fort ganske så tungt, selv for den sprekeste typen i gata. Sykkelvognen er god å sykle med. Den er stabil og føles trygg. Det er også enkelt å justere dempingen ettersom hvor mange barn som er med. (Ved ett barn skal han eller hun sitte på høyre side for stabil vekt).

Hvordan er den å trille?

Burley D’lite X er en relativt høy sykkelvogn, men håndtaket kan justeres i ulike høyder så det er ikke et problem når man er ute og triller. Håndtaket vippes enkelt frem når du skal ut å trille og justeres i ønsket høyde. Du kan velge mellom å trille Burley’n med ett hjul foran (ved bruk av sykkelarmen) eller kjøpe gå-tilbehøret som inkluderer to hjul til å koble på foran. Ved bruk av sykkelarmen er det enkelt å endre fra sykling til trilling da hjulet sitter fastmontert på sykkelarmen. Det gjør at du enkelt kan vippe ned hjulet. Vognen er veldig god å trille både med sykkelarm og ved å feste på de to hjulene foran (ett på hver side). På grunn av den relativt lave vekten på vognen er det heller ikke en kamp å trille to barn hjem fra barnehagen. Bremsen er bak på vognen. For å sette på bremsen på vognen må den dras fra venstre til høyre (vannrett) ved bruk av foten. Dette er noe klønete, i tillegg til at vognen blir veldig skitten bak.

Komfort for barna

Sykkelvognen er smal, men romslig både i bredden (det er laget ekstra skulderrom på sidene) og med god plass til bena. Den har en gummimatte i bunn av vognen som enkel kan tas ut og vaskes – lurt! Setene har godt med padding og med hodestøtte. Alt kan enkelt løsnes og vaskes. Hodestøtten er litt i veien for hjelmen, så den tar vi ut.

Setene kan veldig enkelt legges bakover og justeres i 3 ulike vinkler; 110°, 115° og 120°. Veldig fint at de kan justeres hver for seg slik at barna kan sitte i hver sin posisjon. Ulik posisjon gjør også at man får mer plass i bredden. Det er godt med utsyn både foran og på sidene for barna og vinduene er skyggelagt med UV-beskyttelse (UPF 30). Det er også en sol beskyttelse foran som kan justeres i ulike høyder, denne har en litt merkelig patent, men den fungerer stort sett bra. Nettingen foran er enkel å åpne og lukke, men vi savner at den kan festes stramt da den henger og slenger.

Vognen har bra med demping som kan justere i 5 ulike nivåer ettersom hvor tung last du har og om barna veier ulikt. Den har to 20 tommers lufthjul som er relativt brede for best mulig kunne håndtere humper og dumper i veien.

Plass til ting

Bak setene er det et stort rom med plass til diverse ting. Stålrammen til vognen begrenser plassen noe og det gjør at du ikke får plass til de aller største tingene her. Det er for eksempel litt klønete å få plass til en full bærepose med mat. Inni det store rommet er det også en liten lomme inntil «veggen» med plass til mobilen og for eksempel nøkler (perfekt om du for eksempel skal jogge med vognen). Har du setet vinklet bakover går det litt på bekostning av plassen bak. Det er lommer på hver side ved setene, en til hvert barn. Disse har god størrelse. Her får vi plass til smokk, snacks eller vannflasker. Disse lommene har en midtdeler som gjør at flaskene ikke faller og blir liggende vannrett nedi lommen slik at vann renner ut eller barna ikke får tak i snacksen. Lurt!

Tilbehør

Regntrekket følger med vognen og er både foran og bak. Det rulles opp og festes på taket av vognen når det ikke er i bruk og er derav alltid med deg. Perfekt spesielt i Norge hvor en regnskur sjeldent er langt unna. Du slipper med andre ord å ha med regntrekk og ta opp oppbevaringsplass med det. Det er litt irriterende at man må bruke to hender for å dra ned glidelåsen på regntrekket.

Transport og oppbevaring

Det er latterlig enkelt å legge sammen vognen. Du tar først av hjulene med et trykk, før du så klemmer inn to haker helt øverst og folder vognen innover. Og vognen blir så liten at den får plass i en E-up om du legger ned det enes setet. We like! På grunn av vekten er sykkelvognen enkel å løfte inn i bilen eller opp på en hylle i garasjen/boden.

Spesifikasjoner

  • Vekt på sykkelvogn: 13,3 kg
  • Størrelse: 60,9 x 57,2 cm
  • Bredde med hjul: 79,4 cm
  • Størrelse sammenlagt: 94 x 79,4 x 36,2 cm
  • Skulderbredde: 66,1 cm
  • Maksvekt: Barn: 45 kg. Last totalt: 50 liter
  • Sittehøyde: 60,9 cm
  • Ekstrautstyr: babysete, skisett og joggesett

 

Hamax Outback Sykkelvogn

Konklusjon

Dette er en veldig god sykkelvogn i høy kvalitet, som er enkel og praktisk å bruke. Det er hovedsakelig den høye vekten som gjør at denne sykkelvognene ikke når helt til topps. En vogn som absolutt bør vurderes; spesielt om du har El-sykkel. Karakter 8 av 10.

  • Pluss: Bra med oppbevaring, høy kvalitet, brukervennlighet og pris
  • Minus: Høy vekt og litt klønete justering av høyde på gåhåndtak og sittestilling for barna
  • Pris: 6 999 – 7 999,-

Førsteinntrykk og montering

Det er ingen tvil om at dette er en solid og flott sykkelvogn i god kvalitet. Den både ser bra ut og føles trygg og stabil. Det er refleks rundt hele vognen og det følger med et blinklys man kan feste bak på vognen.

Sykkelvognen er lett å sette sammen. Det krever noe skruing, men alt som trengs følger med og bruksanvisningen forklarer godt.

Hvordan er den å sykle med?

Vognens festemekanisme på sykkelen er god å bruke. Det er litt kløn med bolten og åpningsmekanismen om man setter den i litt feil vinkel, men plassert riktig går det stort sett veldig greit. Vognen er veldig god og stabil å sykle med og det er lett å tilpasse fjæringen for demping på hver side. Det eneste negative er at sykkelvognen er tung. Med el-sykkel har det ikke så mye å si, men med vanlig sykkel vil du definitivt kjenne de ekstra kiloene.

Hvordan er den å trille?

Vognen er god å trille uten sykkel. Her igjen kjenner vi at den er tyngre enn f.eks. Thule og Burley som er med i testen, men det går fint. Det er veldig enkelt og raskt å bytte til trillehjulet foran og tilbake til sykkelmodus og det er topp med tydelig markeringer på om hjulene sitter riktig eller ikke. Sykkelvognen har ett svingbart trillehjul foran når den brukes som gåvogn. Vi savner litt en dedikert plass der det utstyret som ikke skal brukes kan bo. Sånn som det er nå må hjulet eller stangen bli igjen hjemme eller ligge løst bak. Gåhåndtaket bak er ok å justere. Vi digger ikke mekanismen de har valgt for den er litt hard til tider, men det fungerer. Bremsen er enkel og fin å bruke, men får et lite minus fordi vognen blir skitten om du er skitten på skoen ettersom bremsen sitter litt høyere opp og skal sklis fra en side til en annen.

Komfort for barna

Sykkelvognen har fin plass til to barn både med tanke på bredde og benplass. Og det er helt topp med skomatte i bunn som tar av for skitt. Litt synd bare at den ikke kan løsnes for å enkelt å vaskes av. Det er godt utsyn foran og på siden av vognen.

Vognen har ikke solskjerming i sidevinduene, men de er heller ikke så store så det virker ikke som det har vært et problem for ingen barn har klaget. Selene er lette å justere og å åpne og lukke. Et lite minus er lommen til barna inne i vognen. Den er for liten for en drikkeflaske, som jo ikke er en spesielt stor gjenstand og en ting man ofte skal ha med. Setene kan justeres til hvilestilling med en helt okey enkel mekanisme, men de kan kun justeres sammen som vil si at begge barna må sitte i samme posisjon. Sykkelvognen har en glidelåsen rundt nettingen foran som er enkel å åpne og lukke med en hånd når barna skal inn og ut.

Plass til ting

Et virkelig kjempepluss med vognen er muligheten for oppbevaring. Den har et stort rom bak som det er lett å komme til. Rommet kan åpnes både bakfra og ovenifra og det er ingen sperringer så det er lett å få plass til store ting. Vi fikk til og med en reisevogn nedi den ene dagen og to sparkesykler nedi den andre dagen. For å ikke snakke om antallet med bæreposer med mat.

Tilbehør

Vognen har integrert solskjerming og regnskjerming foran. Det kan være litt problemer å få regnskjermingen til å sitte skikkelig når vi ikke skal bruke den- da skal den rulles opp og dyttes inn under i en liten lomme øverst, men det handler nok også litt om tid og teknikk. Vi skulle ønske det var litt bedre regnbeskyttelse bak over oppbevaringen, men det er ikke et stort problem og man kan kjøpe et ekstra trekk dersom sykkelvognen for eksempel skal stå mye ute.

Transport og oppbevaring

Vognen kan legges sammen på en enkel måte når teknikken først er lært. Det er også lett å ta av hjulene, men vognen er en av de tyngste i testen. Den er derfor ikke helt optimalt om du trenger en vogn som skal løftes mye ut og inn av bil eller bod.

Spesifikasjoner

  • Vekt på sykkelvogn: 20 kg
  • Størrelse: Ikke oppgitt fra leverandør
  • Bredde med hjul: 86 cm
  • Størrelse sammenlagt: Ikke oppgitt fra leverandør
  • Skulderbredde: 30 cm
  • Sittehøyde: 65 cm
  • Maksvekt: Barn: 22 kg. Last totalt: 40 kg.
  • Makshøyde barn: 117 cm
  • Ekstrautstyr: babysete, skisett og joggesett

Thule Chariot Sport 2

Konklusjon

Har du et vanlig familieliv med barnehage, vanlige turer i skogen og på ski holder Crossen i massevis og at du kan spare di ekstra pengene Sporten koster. Og angrer du kan veldig mye av ekstrautstyret kjøpes og settes på Crossen. Karakter 7 av 10.

  • Ekstra pluss vi vil trekke frem: Lav vekt, høy kvalitet og god å bruke på absolutt alle punkter
  • De største minusene: Veldig dyr og unødvendig ekstrautstyr om du virkelig ikke trenger det
  • Pris: 14 999,-

Thule Chariot Sport 2 er som en pimpet ekstremversjon av Thue Chariot Cross 2. Det betyr at den i utgangspunktet er så å si helt lik forutenom at Sport har mye ekstrautstyr integrert som håndbrems, låser og ekstra ventilering.

Spesifikasjoner

  • Vekt på sykkelvogn: 14,5 kg
  • Bredde med hjul: 78,5 cm
  • Størrelse sammenlagt: 85,5 x 76 x 37,5 cm
  • Skulderbredde: 54 cm
  • Sittehøyde: 68 cm
  • Maksvekt: Barn: 22 kg. Last totalt: 45 kg.
  • Makshøyde barn: 111 cm
  • Ekstrautstyr for utvidet bruk: babysete, babystøtte for barn 6-18 måneder, skisett, joggesett og ekstra oppbevaring

Thor Hushovd Kid Racer Twin 

Konklusjon

Dette er en spennend eny sykkelvogn, men den gir ikke veldig stor konkurranse for de etablerte og svært gode alternativene som allerede finnes. Karakter: 6 av 10

  • Pluss: Veldig lett å legge sammen og å flytte når den er sammenlagt, lett å feste til sykkelen.
  • Minus: Høy veiledende pris, rykker i sykkelen under sykling, vond å trille som gåvogn og lite oppbevaringsplass.
  • Veiledende pris: 12 999,-

 

Førsteinntrykk og montering

Kid Racer Twin er veldig enkel å gjøre klar til bruk og ser flott ut. Den er en drøm å legge sammen og fremstår som den er laget av god kvalitet. Sykkelvognen har bra med refleks.

Hvordan er den å sykle med?

Sykkelarmen som brukes for å feste vognen til sykkelen er lett å ta av og på selve sykkelvognen og veldig lett å feste til sykkelen. Den er nok en av de enkleste av alle sykkelvognene å feste til sykkelen, men det hjelper dessverre lite når festemekanismen gjør den ubehagelig å sykle med. Ettersom sykkelarmen er festet på en ring og ikke sitter helt fast i festet som på de andre vognene så får vognen litt bevegelsesfrihet i festet. De fører til at sykkelvognen rykker i sykkelen når du for eksempel kjører over en fartsdump eller en hump. Det er ikke en behagelig opplevelse. Fjæringen på vognen kan ikke justeres, men det er fordi Hushovd bruker en annen type fjæring enn de andre som visstnok skal være bedre og gi en mer stabil vogn. Dette har vi ikke kvalifikasjoner til å teste og det er vanskelig å få barna til å mene noe om dette så her sier vi rett og slett, «ingen kommentar» og les deg opp selv og ta stilling til dette selv.

Hvordan er den å trille?

Sykkelvognen har ett gåhjul som er lett å ta av og på. Men det er ingen steder å putte dette gåhjulet så det må plasseres på gulvet i sykkelvognen (der det i utgangspunktet ikke er noe ekstra plass) eller i garasjen. Det er også fint med muligheten for å bruke sykkelarmen på både høyre og venstre side av sykkelen slik at man slipper å dulte borti sykkelarmen med bena når man går med sykkelen. Dessverre kan ikke gåhåndtaket bak justeres i høyden Høyden på gåhåndtaket er ganske lav som gjør den upraktisk å trille for en over 1.65. Gåhåndtaket er heller ikke polstret som gjør det hardt og litt ubehagelig å holde i. Kombinert med bare ett gåhjul forann er ikke denne vognen veldig behagelig å trille ssammenlignet med for eksempel Thule eller Hamax. Bremsen er unik. Det er en knapp man skrur på. Veldig

Komfort for barna

Det er plass til to barn i sykkelvognen og fin høyde også når vi trykker en 6 åring inn. Den oppleves smalere enn Hamax for barna, men er god å sitte i. Sykkelvognen har ikke noen form for beskyttelse for sko og skitt i bunnen. Kun stoff som gjør at den fort blir skitten. Vi antar at vognen kan spyles så den blir ren, men vi har ikke testet dette. Vognen har godt utsyn foran og på siden av vognen og selene er lette å justere og å åpne og lukke. Det er ingen ekstra solskjerming i sidevinduene, men det har ikke vært et problem. Vognen har fin størrelse på innerlommen til barna som rommer f.eks. en pakke våtservietter. Setene er gode å sitte i, men kan ikke justeres i sittestilling. Hjulene på sykkelvognene er smalere enn Hamax og Thule, men vi tror ikke barna merker noe til det- selv om det er litt vanskelig å si. Det er lett å åpne og lukke sykkelvognens netting. Den har glidelåsen på hver side foran og magnetfeste nederst som lett kan åpnes og lukkes med en hånd.

Oppbevaring 

Vognen har lite lagringsplass bak. Du får, med litt innsats trykket ned en barnehagesekk, men det stopper der. Det går ikke ann å kjøpe til ekstra lagring. Det er ingen smålommer for lagring bak.

Tilbehør 

Solksjerming følger med som en løs del og regtrekket er integrert. Regntrekket er lett å bruke om det regner og lett å rulle opp om det er sol. Letter enn Hamax sitt selv om løsningen ligner. Solskjermingen er lett å klipse på, men kan ikke justeres i høyden.

Transport og oppbevaring

Den største fordelen til denne sykkelvognen er at det er veldig enkel å legge sammen og at man legger den sammen sidelengs. Det er en fantastisk løsning som gjør at du slippe rå børe rundt på sykkelvognen. Du kan trille den ut og inn av boden med gåhjulet og den har også små minihjul integrert slik at du slipper å dra ned bortover gulvet. Helt genialt.

Annet

Sykkelvognen ser ut til å klare seg godt ute i norsk vær og har ingen synlige slittasjer med tanke på rust eller slag etter noen måneder ute under letak.

Spesifikasjoner

  • Vekt på sykkelvogn: 17,5 kg
  • Bredde med hjul: 86 cm
  • Størrelse sammenlagt: 109 cm lang, 72 cm høy, 32 cm bred
  • Skulderbredde: 64 cm
  • Sittehøyde: 21 cm
  • Maksvekt: Barn: 21 kg. Last totalt: 42,5 kg.
  • Makshøyde barn: 111 cm
  • Ekstrautstyr for utvidet bruk: skisett

 

Nordic Cab Urban 

Konklusjon

Dette er en helt ok god sykkelvogn. Men det finnes mange bedre alternativer i samme prisklasse. Karakter: 6 av 10

  • Pluss: Lett og god å håndtere, myke seter og fin hvileposisjon på setene.
  • Minus: Dyr, nesten ingen oppbevaring, komplisert å slå sammen, ikke regntett og viser raskt tegn til rust.
  • Veiledende pris: 5 255 – 8 490,-

Førsteinntrykk og montering

Nordic Cab Urban er en smidig og fin liten sykkelvogn. Det er refleks på alle sider av vognen og det følger med et blinklys man kan feste på vognen. Det går veldig lett å montere vognen og det tar ikke lang til før vognen er klar til bruk.

Hvordan er den å sykle med?

Det er lett å feste sykkelarmen på sykkel og vogn. Det er ganske lik festemekanisme på denne sykkelvognen som på fler av de andre- en liten bolt som som skal festes og som stort sett er god å bruke. Vognen er god og sykle med, den føles stabil og er ca. midt på treet når det kommer til vekt med sine 17,5 kg. Det er litt komplisert å justere fjæringen på vognen for demping for barna.

Hvordan er den å trille?

Vognen er god å trille ettersom den er liten og lett. Den har to svingbare hjul foran som brukes når den skal være gåvogn. Disse fjernes lett når man skal sykle med vognen, og kan oppbevares under setet inne i vognen. Gåhåntaket bak er stort sett lett å justere i høyden, men lugger litt i blant. Bremsen fungerer godt, men den ligger litt tett opptil vognen som gjør at man fort kan bomme litt på den. Småirritasjon i hverdagen, men ingen kjempe krise.

Komfort for barna

Sykkelvognen har myke gode seter med seler som er enkle å bruke. Den oppleves som en av de mindre med tanke på plass inni, men det fungerer fint med to barn. På grunn av konstruksjonen inni i toppen av vognen så er den litt ubehagelig for det høyeste barnet (110 cm) som dunker borti en metallstang ved litt humping når man kjører. Sykkelvognen har beskyttelse for sko og skitt i bunnen som enkelt kan løsnes og vaskes. Helt topp for rusk og skitt er det litt av med to barn. Også har den en slags stang som skiller den ene siden av vognen fra den andre. Fint for kranglende søsken for det er jo da ingen tvil om hvor sidegrensen går, men den kan være litt hard å vond å dunke borti for de små leggene. Setene er enkle å justere til hvileposisjon og dette er en av vognene der setene blir flatest. Det skal sies at det ikke er anbefalt å sykle med for flate seter pga sikkerhet. Setene justeres hver for seg slik at ett barn kan sitte vanlig og ett kan være i hvileposisjon. Selene er også enkle å bruke. Vognen har veldig godt utsyn til sidene. Foran er utsynet smalere enn på de fleste andre og nesten null hvis man bruker sol beskyttelsen- ikke helt optimalt. Nettingen foran er stort sett enkel å åpne og lukke med glidelås så lenge glidelåsen ikke kjører seg fast i vannstopperen som den gjør litt for ofte.

Oppbevaring

Ett av de største minusene med vognen er at den ikke har annen oppbevaring enn en liten nettinglomme bak og en smal liten plass under som ikke duger til noe særlig. Det fungerer dårlig i hverdagen der sekker og ting og tang stort sett alltid skal med. Man kan bruke en bag som kan festes bak på håndtaket, men den er liten og hjelper minimalt. Oppbevaringlommen inni vognen til barna derimot er i fin størrelse og fungerer fint.

Tilbehør

Både solskjerming og regnbeskyttelse er integrert foran. Solbeskyttelsen dekker godt, men hindrer som sagt da også utsyn. Regnbeskyttelsen er enkel å ta på, men holder dårlig ved mye regn, da blir det rett og slett vått inni vognen. Det er mulig å kjøpe et ekstra regntrekk (det har vi ikke testet). Vognen har veldig bra integrert solbeskyttelse i sidevinduene som lett pakkes inn i en lomme i siden når den ikke brukes. Vognen skiller seg ut med magnetfester både i bunnen av trekket foran og bak over hodet på barna. Magnetene smekker fint sammen og gjør det veldig raskt og enkelt å åpne opp. Det liker vi!

Transport og oppbevaring

Sykkelvognen har en ok vekt som gjør den lett å håndtere og hjulene er enkle å ta av. Den er i grunnen lett å legge sammen, men det krever litt for mange steg i forberedelse til at man kan si det går helt raskt og knirkefritt. Og det er absolutt ikke selvforklarende.

Annet

Sykkelvognen viser raskt tegn til rust ved skruene. Den har da riktignok fått kjørt seg i vått vær noen ganger i løpet av sommeren, men det bør den tåle.

Spesifikasjoner

  • Vekt på sykkelvogn: 17,5 kg
  • Størrelse: 82 x 88 x 83 cm
  • Bredde med hjul: 82 cm
  • Størrelse sammenlagt: 63 x 88 x 34 cm
  • Skulderbredde: 29 cm
  • Sittehøyde: 58 cm
  • Maksvekt: Barn: ikke oppogitt, last totalt: 45 kg.
  • Makshøyde barn: ikke oppgitt, maks alder 4,5 år
  • Ekstrautstyr for utvidet bruk: babysete, skisett, joggesett og ekstra oppbevaringsbag.

 

North 13.5 Speeder

Konklusjon

North er den absolutt billigste vognen i testen. Denne er perfekt om du ikke er så opptatt av kvalitet og trenger en sykkelvogn til korte strekninger, for eksempel frem og tilbake til barnehagen. Ikke en vogn for deg som også vil bruke den til trilling ettersom at den ikke har håndtak bak. Karakter 5 av 10.

  • Pluss: Svært lav pris, god å sykle med, tåler å stå ute i regn.
  • Minus: Vanskelig å montere, klønete å skifte mellom sykling og trilling, stor og vanskelig å legge sammen, håndtaket for trilling følger ikke med så vognen kan kun brukes til jogging eller sykling.
  • Veiledende pris: 2 349,-

Førsteinntrykk og montering

Først og fremst – for en pris; North koster kun 2349 kroner og skiller seg således veldig fra de andre sykkelvognene i testen. Kvaliteten på vognen fremstår helt ok. Den er ikke akkurat en skjønnhet på veien, men det er jo det indre som teller. Sykkelvognen fra North har bra med refleks. Den har reflekslys bak (røde) og foran (hvite), i tillegg har den to reflekslinjer på hver side samt på hjulene.

Bruksanvisningen er helt ok. Du trenger både unbrakonøkkel og skiftenøkkel for å montere vognen og dette inngår ikke. Vet ikke om vi skal skylde på bruksanvisningen eller våre egne evner, men det går definitivt ikke raskt å skru vognen sammen. Ting blir skrudd feil og må skrus opp igjen, så ting tar tid. Det er heller ikke så lett å få på sykkelarmen (mer om det senere).

Vi har fått en vogn som også kan brukes til jogging og dermed følger joggehjulet med. Joggehjulet er fastmontert til håndtaket via bremsen, og vi klarer ikke løse ut håndtaket fra joggehjulet. Det gjør at vi ikke får brukt vognen som gåvogn, da vi ikke har noe håndtak å holde vognen i. (Det er ikke akkurat hendig å trille en vogn med joggehjul, da et joggehjul ikke er svingbart.) Vi henvender oss til leverandøren angående dette underfundige, men har ikke fått svar på hva som er tenkt her.

Hvordan er den å sykle med? 
For å kunne sykle med sykkelvognen så må sykkelarmen festes til sykkelvognen. Dette er litt tungvint. Her sitter skrue-hjulet på undersiden og innersiden av sykkelvognen. Hvorfor i alle dager er ikke dette hjulet festet på yttersiden? Jaja, vi forbanner oss litt over dette før vi velter vognen på hodet og skrur det ut. Så skal altså sykkelarmen inn i dette hullet før vi skrur det til. Ikke en operasjon vi kommer til å gjøre med glede mange ganger i uken, for detta var tungvindt.

North sykkelvogn er god å sykle med. Den er stabil og velter ikke selvom vi crosser rundt med den. Ved sykling med kun ett barn fungerer selene slik at barnet kan sitte i midten og allikevel festes med beltene – lurt. Det ene festet må da flyttes over og det var jaggu ikke lett, men det går. Selene er forøvrig helt ok. De gjør sin nytte men er langt fra kvaliteten og med gode paddinger som med for eksempel Burley.

Hvordan er den å trille med?

Det single gåhjulet skrus på foran på midten. Det tres på hullet og skru-hjulet skrus rundt. Det er litt knotete å få det på og ikke minst sikre at skruen treffer hullet. Ikke akkurat en hendig løsning. Det gjør det ikke akkurat lett å skrifte fra sykling til trilling dersom f.eks. en leverer i barnehagen via sykkel mens den andre henter til fots.

Vi har ikke fått testet hvordan vognen er å trille med da sykkelvognen ikke har gåhåndtak.

Komfort

Sykkelvognen fremstår romslig. Den er bredere enn Burley’en og vi får den derfor ikke gjennom porten, men den har til gjengjeld bra plass til barna i bredden. Det er ingen matte under føttene. Her er underlaget i samme stoff som resten av vognen så det er ikke bare-bare å rengjøre den etter at skitne sko har vært på besøk. Setene fremstår noe harde og uten padding. Den har i midlertidig en hodestøtte. Setene kan ikke justeres i vinkel og ryggen er kun støttet opp av stoffet. Barna sier det funker fint, men det er ikke like komfortabelt å sitte her på lange turer.

Sykkelvognen har ok utsyn. Den har to vinduer på hver side (uten UV beskyttelse), i tillegg til i utstyn gjennom «døren» og i taket – kult at man kan titte opp. Nettingen/døren foran er enkel å åpne og lukke og festes med borrelås under og glidelås langs sidene. Det er enkelt å rulle opp regntrekket som sitter fast foran. Vognen har demping men den kan ikke justeres etter vekten.

Plass til ting

Det største rommet for oppbevaring skiller seg fra de andre vognene da rommet er festet utenpå som en ekstra enhet. Dette rommet er i tøy og relativt romslig, men ikke helt optimal løsning. Det har to mindre lommer ytterst med plass til førerens mobil, drikkeflaske og nøkler. Barna har hver sin nettinglomme inne i vognen. Denne lommen rekker ikke barna frem til når de sitter fastspent som jo er ganske upraktisk. I lommen får vi plass til det mest nødvendige, smokk, snacks eller vannflaske.

Tilbehør

Det følger med et ekstra regntrekk som kan brukes om vognen skal stå ute. Dette holdt vognen tørr til tross for mye regn.

Transport og oppbevaring

North sykkelvogn er noe vanskelig å legge sammen og den er tung og stor å håndtere for oppbevaring.

Spesifikasjoner

  • Vekt på sykkelvogn: 16,5 kg
  • Størrelse:  L84 x D155 x H102
  • Størrelse sammenlagt: L86 x B67 x H51 cm
  • Skulderbredde: 60 cm
  • Setehøyde (rygg): 60 cm
  • Maksvekt (last totalt): 40 kg.
  • Ekstrautstyr: Joggesett

Legg igjen en kommentar